Michael Jackson

Besöket hos arbetsterapeuten igår gick fint, och det tog bara en dryg halvtimme.

När jag kom dit fick jag först mäta handstyrka. Jag har ju själv känt att jag förlorat kraft i högerhanden. Jag kan t.ex inte knåda deg och baka längre utan att det gör ont, jag kan inte öppna läskeblaskflaskor osv.

Handstyrkan mäts i Newton (N) och ska jag vara ärlig säger det inte mig så värst mycket. Man skulle greppa ett handtag på nån skum mojäng, och pressa allt vad man kunde under 10 sekunder.
Max på högerhanden var 126 N. I vänsterhanden var jag lite starkare. 195 N. En liten skillnad...

Sen fick jag göra en paraffinbehandling. Det kändes lite läskigt att doppa handen i varmt paraffin, men det var faktiskt ganska najs. Som att stöpa ljus, fast man doppar handen... Hela handen såg ut som att det var indränkt i stearin. Sen fick jag sätta händerna i platspåsar och sen in i stora varma "vantar".
Sen fick jag sitta så en kvar ungefär, och bara ha det varmt och skönt om händerna.


Snyggt va?


Paraffinet stelnade och blev som vita handskar. När hon drog av vantarna och påsarna kunde jag inte låta bli att påpeka att jag kände mig som Michael Jackson...

Sen fick jag göra lite övningar. Så enkla att de kändes fåniga, men det var ändå tungt. Särskilt med högerhanden. Händerna riktigt skakade av utmattning och jag kände mig riktigt handikappad. Fy fan, det var inte kul.

Om lederna blev värre skulle vi avboka nästa tid, men det känns rätt okej. Inte mindre ont, men inte mer ont heller, så på måndag ska jag dit igen.

Imorgon däremot ska jag till skolan. Det spelar ingen roll hur ont jag har, jag har bestämt mig för att jag SKA dit. Jag hatar att missa såhär mycket, så för mitt psykiska välmående måste jag dyka upp. Om inte annat för att prata med lärarna och förklara läget. God damn.

Sen är det i alla fall helg igen och jag kan vila med gott samvete. På lördag är vi bjudna på julbord! GulleMamma och Anders bjuder :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback