Aktivitetsersättningshelvete

Jag fick ett brev från Försäkringskassan i fredags. "Gäller din aktivitetsersättning och åtgärder som kan tänkas pågå under denna tid".

Jag vill inte hamna i någon jäkla "åtgärd", jag vill ha ett jobb. Ett riktigt jobb. Jag vill känna mig normal, tjäna mina egna pengar och liksom bidra med något.

Sen är det förstås inte helt lätt att hitta ett jobb. Särskilt inte här, och med de förutsättningar jag har. Eller de jag saknar kanske.

FK-snubben som skrivit brevet vill att jag ringer honom så fort jag kan. Bara det är ju jobbigt, men jag tänker att har jag klarat av att resa ensam så ska jag väl klara av att ringa ett futtigt samtal. Så det så!

Så jag ringde i fredags. Telefonsvarare. Happ.
Jag ringde igår. Då satt han minsann i möte hela dagen. Jahaja.
Och så ska jag ringa idag igen då. Snart. Strax. Undrar om han svarar.

Och undrar vad han kommer att säga. Vad vill FK att jag ska göra?
Jag vill inte börja med någon meningslös praktik och slita arslet av mig för de få slantar jag får varje månad.
Att slita arslet av mig för en ordentlig lön däremot, det vore något helt annat.

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag tror inte man ska underskatta praktik. När jag var klar med skolan så ringde jag till Föräskringskassna och frågade om jag fick praktiserar där. Jag fick en praktikplats fick ut ca 4000 kr och slet 8 timmar per/dag. Av en händelse så skulle de anställa någon just efter att jag börjat praktiken och då fick jag jobbet=)



Man vet aldrig vad de kan leda till, de viktigaste är att man gör något!!

2010-08-31 @ 15:55:51
URL: http://smultronet1.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag tycker praktik kan vara riktigt bra (även fast det ÄR tungt o man känner sig gaaalet utnyttjad :(



Fördelarna är ju att man får mer erfarenhet o att det ofta leder till jobb!



Nackdelarna är att man mår som en påse skit under tiden man har praktik, känner sig utnyttjad o som ett "sär" hehe.



Dom två senaste jobben jag har haft har jag fått via praktik, och då är ju all slit o hårt arbete värt det. Tycker jag :) Jag tror nog dom flesta vill hoppa över praktikbiten o få en riktig lön direkt, vad underbart det skulle vara om det funkade så :)

2010-08-31 @ 20:34:30
URL: http://kexet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback