Beställt böcker!

Idag kom Månadens Bok-häftet med posten. Jag brukar sällan köpa böcker därifrån, de har inte riktigt samma utbud som förut men ibland hittar jag ändå något jag gillar. Vanligtvis brukar det man hittar kosta alldeles för mycket, men nu när det var lite bättre priser slog jag på stort och beställde hela tre böcker. Den Orolige Mannen fick jag för 29 kronor! Och Amigurumi... Tja, what can I say? Jag letar efter en hobby.

Döden Skall Du Tåla av Karin Fossum

Det är en varm sensommardag i ett norskt villaområde. Barn hoppar på studsmattor, vuxna slöar i solstolar, någon målar ett staket och en annan tvättar bilen.
En ung mamma har lagt sin bebis i vagnen att sova middag under ett träd i hagen. Hon känner sig helt trygg och vet att hon genast skulle höra om något hände barnet.
Men när en person kommer fram ur skogen och drar av det lilla täcket märker hon ingenting.

I ren panik anländer mamman till akuten. Hon har hittat barnet i en pöl av blod i vagnen, men läkarna är förbryllade för flickan har inte minsta sår på kroppen. Någon har utsatt dem för ett djävulskt spratt.

Samma dag hittar kriminalkommissarie Konrad Sejer ett kort utanför sin dörr där det står "Helvetet börjar nu!" Detta blir upptakten till en rad bisarra händelser i trakten.







Den Orolige Mannen av Henning Mankell

En vinterdag 2008 försvinner en pensionerad hög marinofficer, Håkan von Enke, under sin dagliga promenad i Lilljansskogen.

För Kurt Wallander blir det en personlig fråga av högsta rang. von Enke är nämligen Linda Wallanders svärfar och hennes lilla dotters farfar.

Trots att utredningen handläggs av polisen i Stockholm kan Kurt Wallander inte låta bli att engagera sig. När sedan också von Enkes hustru Louise försvinner, lika spårlöst, lika gåtfullt, blir hans engagemang om möjligt ännu större.

Trådarna leder bakåt i tiden, till Kalla kriget, högerextrema sammanslutningar och lönnmördare från det gamla Östeuropa. Wallander anar att han har kommit en stor hemlighet på spåren, som berör hela den svenska efterkrigshistorien. Kanske befinner han sig i utkanten av något som är mångdubbelt allvarligare än Wennerströmaffären, den värsta spionhärva Sverige upplevt.

Wallander kastas in i ett skeende vars förvecklingar han har svårt att överblicka.

Samtidigt dyker ett ännu mörkare moln upp på hans himmel...




Virka Amigurumi av Mia Bengtsson

Amigurumi är japanska och betyder ungefär stickat eller virkat mjukisdjur.

Att virka sina egna amigurumi är speciellt roligt. Alla – oavsett ålder – klarar detta i ett nafs.
Följ bara de tydliga steg-för-steg-instruktionerna och strax har du tillverkat en söt liten hemgjord sak.

Inspirerande foton sätter fart på skaparlusten! Du kan virka de härligaste figurer själv, till exempel: fluffig katt, Plipp och Plopp, mjuk björn, kanin, flugsvamp, munk, gris, häxa, prinsesstårta, morot och andra oemotståndliga amigurumis.

Sätt igång! Det här är kul!



Kommentarer
Postat av: Anna

Jag vill också kunna virka sådan söta figurer. Men tyvärr är jag kass på att virka, är vänsterhänt och min slöjdlärare kunde inte lära ut till vänsterhänta.

2010-01-27 @ 19:14:21
URL: http://smultronet1.blogg.se/
Postat av: mamma

härligt, jag får låna sen...?

2010-01-27 @ 20:24:41
Postat av: Mosterfoster

Jag vill ha en plippplopp, vet ej vad det är men det låter roligt! Sen vill jag rekomendera dig att läsa karins tidigare böcker, hon har blivit lite slentrian på senare tid

2010-01-27 @ 21:59:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback