Försäkringskassan bråkar med mig

Jag hör nog till en pytteliten skara som faktiskt aldrig haft några problem med Försäkringskassan. Tills nu.

Handläggaren ringde nyss och frågade hur länge jag har tänkt gå i skolan egentligen. Hon uttryckte sig faktiskt så.
Återigen påpekade hon att man inte fååår gå i skola egentligen när man har aktivitetsersättning, fastän de har beslutat att jag får. Inte skulle jag väl på eget bevåg börja skolan och riskera att bli av med den lilla peng jag får.

Så nu har jag mailat min AF-tant. Hon var ju med på ett hörn där hela tiden, och hon kanske minns hur de beslutade.

Jag pratade med Kajsa på skolan igår, och hon sa att pga min höga frånvaro måste jag gå en till termin till hösten.
FK säger att jag inte får. Till hösten ska jag visst börja med arbetslivsinriktad rehabilitering.
Ändå står det i mitt läkarintyg att det är ett orimligt krav att jag ska ut på arbetsmarknaden, och att det dröjer MINST två år innan det eventuellt kommer att bli aktuellt.

Fast det är väl klart, vad betyder ett läkarintyg idag? Det sitter väl nån liten outbildad nisse på FK som tycker att jag mår prima och inte har några problem alls.

Åh, nu svarade AF-tanten på mitt mail! Ska bli spännande detta...

Kommentarer
Postat av: Anna

Men Sofie du går väl ändå skola för din egen skull. Du måste juh gå skola om de är så att du klarar av de oavsett om du får pengar av FK eller inte. De flesta tar faktiskt lån för att kunna plugga.

2010-01-21 @ 16:53:27
URL: http://smultronet1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback