Låt inte slumpen bestämma

Jag har alltid varit avundsjuk på de där människorna som bara vet vad de vill jobba med. De som alltid har vetat det, ända sen de var barn, och sen bara liksom gett sig ut i världen och fixat det.

När jag var runt 12 kanske ville jag bli arkeolog. Sen tänkte jag att man nog måste vara rätt duktig på matte, och efter att arkeologdrömmarna dött blev det aldrig att leta reda på några nya.

Nu är jag snart 30. Arbetslös, men jobbar ändå på en fin ångest. Lite dåligt betalt bara, kan jag tycka.

Det känns lite som att det är meningslöst nu. Som att the ship has sailed, Elvis has left the building.
Jag är ju inte direkt 18 och kan välja och vraka bland diverse utbildningar.
Fan, det är riktigt länge sen jag var 18... (Får nog lägga till ålderskris bland grejer som jag jobbar på.) Fast helt ärligt kunde jag inte välja och vraka bland utbildningar när jag var 18 heller.

När jag hittar test typ "Vad vill jag bli?" så kastar jag mig över dem.
De kanske vet vad jag vill jobba med... För jag har då ingen aning.

Idag hittade jag "Låt inte slumpen bestämma".

Jag fick flest A (8 av 9, faktiskt) så jag är en "hantverkare".

Du gillar att göra saker, inte att prata om dem.
Du har ett sinnelag för hur tekniska prylar fungerar och har lätt att lära dig nya saker.
Du tycker om att arbeta med händerna och tillverka färdiga produkter.
Du är en mästare på praktiska prylar, och är först med att anmäla dig om någon behöver en extra hand.


Det stämmer faktiskt riktigt bra. Att jag vill jobba med händerna och skapa, det visste jag redan.
Just det där med att skapa, det är min grej.

Några jobb som tydligen ska passa mig:

- Ljudtekniker
- Arkeolog (!!!)
- Byggarbetare
- Djurskötare
- Tv-reparatör
- Kock
- Brandman
- Bussförare
- Bagare
- Ingenjör
- Bilmekaniker
- Ambulansförare
- Brandingenjör
- Flygledare
- Veterinär

Kanske jag skulle bli en kockande arkeolog, som extraknäcker som brandman, ambulansförare och bagare?

Och kanske om man skulle testa att krascha lite flygplan också? Fast jag ska nog låta bli ordet "krascha" när jag söker det jobbet sen.

Kommentarer
Postat av: Peka

Du kanske får öppna eget du. Baka och sälja :D

Du gillar ju att baka och vad jag vet så är du duktig på det också.

2011-02-11 @ 08:19:36
URL: http://pekasrosa.blogg.see
Postat av: Nina

det var det dummaste jag hört, klart du kan välja och vraka bland utbildningar fast du är -nästan 30-??!

2011-02-11 @ 11:29:52
Postat av: Sofie

Menar bara att det KÄNNS som att jag inte kan, har ju gymnasieskit att fixa först och när jag är klar är jag väl 60+ :P

2011-02-11 @ 14:00:13
URL: http://annikasofie.blogg.se/
Postat av: Micke

"Du tycker om att arbeta med händerna och tillverka färdiga produkter." låter inte speciellt FL:aktigt. Men visst gå ö häd, vi behöver alltid förstärkning

2011-02-11 @ 17:04:59
Postat av: Sofie

Kan ju sitta i tornet och bygga modellflygplan som jag sitter och leker med.

Och vara sådär alldeles lagom bakom flötet, så alla låter mig hållas.

2011-02-11 @ 18:22:20
URL: http://annikasofie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback