Spana in - jag är snäll och delar med mig!

Igår var jag effektiv och lyckades med att både baka och laga god mat. Jag kan vara duktig ibland jag också.
Jag bakade tigerkaksbrownies och till middag blev det frasig kycklingfilé med potatisgratäng.
Fast potatisgratängen gjorde jag inte själv, vi fick lite av maten som blev över från festen nämligen.

Nåväl, jag tänkte för ovanlighetens skull vara lite snäll (!) och dela med mig av recepten.

Tigerkaksbrownies

Färskostkaka:

400 g färskost
1 tsk vaniljsocker
2 dl florsocker
2 ägg

Chokladkaka:

200 g smör
200 g mörk choklad
4,5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
2 dl mjöl

Värm ugnen till 175 grader.
Lägg två smörpapper omlott i en långpanna.

Färskostkaka:
Rör färskost, vaniljsocker, siktat florsocker och ägg till en jämn smet.

Chokladkaka:
Smält smöret. Finhacka chokladen och häll ner i smöret.. Rör tills chokladen har smält.
Vispa ihop florsocker, vaniljsocker och ägg. Häll i chokladblandningen och vispa till en slät smet. Rör slutligen ner mjölet.

Häll 2/3 av chokladsmeten i långpannan och jämna till ytan. Häll ut färskostsmeten ovanpå och avsluta med öar av chokladsmet. Skaka på långpannan tills smeten ligger platt och använd en provsticka för att göra mönster i smeten.

Baka i ugnen i 35-45 minuter, tills smeten har stelnat i mitten. Den ska inte bli torr.
Låt svalna i långpannan.



Frasig kycklingfilé
6 port.

6 kycklingfiléer
75 g smör
ca 2,5 dl cornflakes
1,5 dl ost
1 vitlöksklyfta
lite oregano
salt
peppar

Sätt ugnen på 225 grader.
Lägg kycklingfiléerna i en smord form och krydda dem med salt och peppar.

Smält smöret. Smula flingorna med händerna och häll i smöret.
Blanda med ost, vitlök och lite oregano.

Bred paneringen över kycklingfiléerna, och stek mitt i ugnen i 20-30 minuter.



Gott gotti gott gott!

Kommentarer
Postat av: mosterfoster

Låter kanon. se, nu har tant en ny blogg!!

2009-03-25 @ 16:02:42
URL: http://demonajr.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback