Shooting stars

Senare ikväll ska jag åka ut med brorsan och spana efter Geminiderna.

Geminiderna är ett mycket aktivt meteorregn och anses vara ett av de vackraste under året.
Det är allra tydligast natten mellan den 13 och 14 december, med som mest 50–80, möjligen 100 meteorskurar under en timme.

Geminiderna är kända för att ha starka och olikfärgade, vita, gula, gröna och blå, meteorer.

 

Meteorströmmens upphovskomet är okänd.

Hoppas nu bara att det inte kommer att vara mulet... Då blir jag lite ledsen i ögat.

Det känns annars riktigt spännande. Jag har alltid varit väldigt intresserad av rymden.
Jag minns att jag som barn lånade böcker om rymden på bibioteket, och läste i stort sett allt jag kom över.

Nu minns jag ju inte mycket av allt det jag läst, men jag vet att jag kunde namnen på alla stjärnorna i Karlavagnen, och fortfarande minns jag att en av dem faktiskt är en dubbelstjärna.
Jag kan fortfarande några andra stjärnbilder, och än hittar jag Venus.

Nog var jag allt en liten nörd.

Eller jag är en, fortfarande.
Men jag gillar faktiskt att vara en nörd.

Knowledge is power.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback