LCHF Semlor

Imorse gjorde jag något som jag aldrig någonsin gjort förut.

Ungefär fem minuter efter att jag vaknat stod jag i köket
och bakade LCHF-semlor. Joråsåatte.

Ganska precis efter att de blev färdiga kom morsan, brorsan och Sanna
och åt upp dom.

Till fem stora semlor behöver du
 
4 ägg
4 msk Stevia Strö
1 dl grädde
2 dl mandelmjöl
2 msk kokosnötsmjöl
2,5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1,5 tsk kardemumma

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och sötning poröst. Häll sedan i övriga ingredienser och rör om till en deg.
Låt degen vila i ungefär fem minuter innan du formar fem bullar och lägger på en bakplåtspappersklädd plåt.
Grädda i 20 minuter och låt dom sedan svalna helt.

 
Jag tyckte degen blev lite lös, så för att inte riskera att de skulle flyta ut gräddade jag dem i en muffinsplåt. Det funkade hur bra som helst, men det hade nog klarat sig på en vanlig plåt också.

Semlorna fick vara utan mandelmassefyllning. Jag gillar inte riktigt semlor egentligen, och särskilt inte fyllningen, och receptet innehöll lite för mycket sötningsmedel för min smak. Istället vispade jag ihop vaniljgrädde som jag fyllde semlorna med.

Men vill du göra mandelmassefyllningen också så finns hela receptet här.

Kommentarer
Postat av: Sofie / Komigensofie

Åh! Vad kul! Jag har planerat ett semlebak i helgen, och ser jättemycket fram emot det :) Även fast jag äter LCHF och just har börjat (i princip) så unnar jag mig lite LCHF-efterrätter på helgerna. Trotts att dom flesta tycker att man ska undvika sötsaker öht. Favoriten är pannacotta med limemarinerade hallon! Mums!

Ska bli kul att se hur semlorna kommer att smaka :)

2013-02-06 @ 18:39:34
URL: http://komigensofie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback