Grillad kycklingfilé med vitlökssås

Nu har jag och grabben varit hemma hela veckan. Att han missar dagis gör ju inte så mycket, han blir lite understimulerad möjligtvis, men jag hatar att jag missar så mycket skola!
Men vad ska man göra? Jag ska försöka få Adrian att bli sjuk på Rogers ledigveckor istället...

Själv känner jag mig bättre nu, men Adrian verkar bara bli sämre. På dagarna är han rätt okej, men han hostar sig igenom nätterna och nu har han t.o.m påsar under ögonen, stackarn.
Men som vanligt kämpar han på bra, och han är alltid glad och snäll fast han är sjuk.

Roger har börjat med LCHF igen, och jag sympatidietar kan man väl säga. Det är ju lättare när man är två. Tills han har kommit igång ordentligt i alla fall.
Igår lagade jag "grillad kycklingfilé med krämig vitlökssås". Och de skämtar inte, det var den krämigaste sås jag gjort/ätit på länge. Det kändes lite skumt att göra sås på smör, grädde, creme fraiche och philadelphiaost, men satan i gatan vad god den blev! Roger sa att han ska sluta laga mat.

Idag är det korv- och baconpytt som står på menyn.
Jag har gjort matsedel ända fram till tisdag. Är jag inte duktig så säg?

Snäll (nåja) som jag är så får jag väl dela med mig av gårdagens recept.
Klistrar bara in receptet direkt från sidan.
Laga, ät och njut.

Ingredienser (4 portioner/st.)

600 gram kycklingfilé
klyftorna från en hel vitlök
3 dl grädde
1 dl creme fraiche
2 msk eller 3 philadelphiaost
smör till stekning
salt
vitpeppar
rosmarin

Gör så här

  1. Lagas på spis och i ugn 200 grader. Stek filéerna och de hela vitlöksklyftorna runt om i rikligt med smör. Salt och peppara. Låt dem eftersteka i ugnen en kort stund. Vispa ur pannan med grädde och creme fraiche och låt puttra tillsammans med hälften av vitlöksklyftorna och rosmarin. Mixa såsen med stavmixer eller i matberedare. Sila och häll tillbaka i grytan. Koka upp och red med philadelphiaost. Servera med de knaperstekta vitlökarna och gärna någon kokt grönsak.

Kommentarer
Postat av: Katja

Mums, lät gott! Måste testas...

2009-10-22 @ 09:07:47
URL: http://ytterbymorsa.blogg.se/
Postat av: Anna

De lät gott, kanske något man får testa till helgen=) Är lite nyfiken på ditt luleåblogginlägg nu, väntar ivrigt=)

2009-10-22 @ 13:29:08
URL: http://smultronet1.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback