Helt jävla bortkastat

Det verkar vara akut brist på svenska läkare. Eller åtminstone läkare som klarar svenska.
Jag var säker på att jag skulle få komma till en dansk läkare, som vanligt, men nä. Jag fick träffa en polsk läkare, som var beredd med både ett svenskt och ett polskt lexikon på skrivbordet. Redan där kände jag att jaha...

Jag förklarade att jag har ont i benen och i armarna mest, att det kommer och går lite men att det har varit värre den senaste tiden.
Han undrade om jag har "sån där muskelvärk man kan få när man springer".
Visst, jag kan inte mycket om sånt här, men jag känner faktiskt skillnad mellan led- och muskelsmärta och träningsvärk.

Sen fick jag blunda och peka på näsan med först höger och sen vänster pekfinger. Han kollade om jag kunde "runka" pannan (hahahaha) och så kollade han mina reflexer.
Och sen är det väl det mest logiska att klämma på buken och lyssna på lungorna när någon har ont i armar och ben.

Men nä, allt verkar fungera som det ska (duuuh).

Roger försökte förklara att jag är överrörlig, att det kanske är därför jag har ont.
Då sa läkaren bara nåt om att man kan ju få ont om man är förkyld också.

Sen kom det jag väntat på - "Sen kan man ju få värk om man är nedstämd".

JAG ÄR INTE NEDSTÄMD och jag har inte ätit medicin på snart fem år. Hur länge ska den här jävla skiten förfölja mig? Jag kan ha andra problem, och jag har inte ont för att jag är ledsen FÖR I HELVETE.

Jag fick lämna fyra rör med blod, och han skulle ringa mig om proverna visar något.
Jag är beredd att satsa pengar eller någon smärtsam kroppsdel på att proverna inte kommer visa något annat än att jag är frisk.

Så jag är besviken, minst sagt. Så här mycket strul för att få en läkartid överhuvudtaget, och så är det helt jävla bortkastat.


Kommentarer
Postat av: eve

Ja, så är det att gå till doktorn här i Kiruna. Sjukt egentligen, man får flytta till en större stad om man vill ha hjälp!

2009-09-16 @ 11:51:57
URL: http://nueva.blogg.se/
Postat av: nina

Undrar om jag skulle få jobb i danmark eller polen om jag inte kunde språket men hade en egen ordbok iaf?det tycker jag också är rätt stört.När man inte ens kan komminucera med läkarjäveln

2009-09-16 @ 12:08:17
URL: http://www.nsd.se/blogg
Postat av: Allt om EDS

Vad bra att du gillade symtomlistan. Tänkte det skulle vara smidigare om jag svarade på dina frågor här än på min blogg. Jag är väldigt överrörlig i samtliga leder, de har lätt för att glida fel och gör det varje dag. Mina höftleder är extra överrörliga och dom subluxerar ständigt. Jag brukar inte göra några trick och visa upp min överrörlighet. Men när jag var yngre så brukade jag ibland stajla lite med fingrarna, eftersom jag kunde vika dem så långt bakåt så att de nästan vidrörde handen. Det bästa sättet att kolla sin överrörlighet är att jämföra med Beightonskalan (har skrivit om den på min blogg). Man ska ha minst 5 poäng av max 9 poäng för att klassas som överrörlig. De flesta jag känner som har EDS-diagnos ligger på mellan 7 och 9 poäng. Får man höga poäng så vet man att man är överrörlig, det är mitt bästa tips. Sen är ju inte överrörlighet det enda kriteriet för EDS, men det känner du säkert till. Annars kan du läsa mer om det på min sida. Hoppas det löser sig för dig!

2009-09-16 @ 13:10:55
URL: http://www.alltomeds.bloggagratis.se
Postat av: Nettan

Du kanske skulle behöva få träffa en ortoped... Någon som kan göra en ordentlig undersökning och inte bara nöja sig med fyra provrör med blod.. Ring Sunderbyn bums!

2009-09-16 @ 13:19:35
Postat av: Allt om EDS

Mitt tips är att fråga på EDS-forumet om det finns någon fler från dina trakter som känner till vart du kan vända dig.

2009-09-16 @ 13:56:27
URL: http://www.alltomeds.bloggagratis.se
Postat av: Micke

Jag kan bara två ord på polska, och jag tror inte de hade gett dig bättre service - ordboken är säkert bättre. Men jag håller med, det minsta man kan förvänta sig är ju att man ska kunna kommunicera med läkaren.



Han jag var hos idag var bra, till o med blodprovet gick fint. Tyvärr glömde han blodtrycksmanchetten, men "jag åker förbi dig på vägen hem i eftermiddag så fixar vi det så du inte behöver komma tillbaka". Det är service!

2009-09-16 @ 17:42:13
Postat av: Sara

Här är det oxå nästan alltid läkare som knappt kan svenska... ganska jobbigt när man inte fattar va dom säger o vice versa...

2009-09-16 @ 19:50:48
URL: http://kexet.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag tycker inte du ska ge upp redan, du har juh inte ens fått svar på proverna ännu...doktorn kan kanske inte ställa diagnos på studs=)

2009-09-16 @ 21:17:20
URL: http://smultronet1.blogg.se/
Postat av: EDS mamman

Hej, jag har mailat dig! kram kram

2009-09-16 @ 21:32:43
URL: http://edsmamman.blogspot.com
Postat av: Lisa ♥

Ja, läkare är för stressade för att bry sig. Samma hände mig när jag hade ledvärk. De menade att man kan få ont när man springer eller inte springer..haha. Skitsnack! De kollade ingenting eg. Till sist blev värken olidlig och de gick med på att ta blodprover. Det visade sig att mina kaliumvärden var förändrade. Andledningen kan vara att man äter för mycket salt/lakrits. Vilket jag tydligen gjorde. Åt massor av bananer och aprikoser för att förbättra värdena. Nu är det bättre. Ibland kan jag iofs få ont i lederna vid gallbesvär. Varför vet jag inte, men tål ej för fet mat och då får jag värk i magen och lederna. Hoppas du får hjälp och får rätt diagnos. Lycka till!

2009-09-16 @ 21:48:04
URL: http://heartoflisa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback