Vilken jävla diagnos!

Igår var jag till min tant från Malmfältens. Vi skulle gå igenom vad läkaren har skrivit i sitt intyg till FK. Det kan ju som vara trevligt att veta vad de säger om mig, tänkte jag.

Men jag är lite... besviken. Eller väldigt, faktiskt.

Läkaren har satt en diagnos på mig som jag inte alls kan identifiera mig med. Det känns som att de griper efter halmstrån och är helt desperata efter att hitta något fel på mig.
De får mig att själv ifrågasätta hur jag verkligen mår, och det suger.
Den här diagnosen känns hemsk, rent ut sagt. Och helt jävla fel, om ni frågar mig.
Och jag är faktiskt inte något psycho utan sjukdomsinsikt. Jag fattar mycket väl att jag inte är bra än, men så dålig är jag inte heller.

Så nu har de såklart ännu en medicin som de vill att jag ska ta, en medicin som ska vara värsta mirakeldrogen och göra mig bra. "Andra patienter har berättat att de känt sig som helt nya människor när de har tagit den här medicinen".
Good for them, men jag vill inte ta den. Och jag misstänker att de, återigen, kommer bli sura när jag säger det.

Det tar ca två år innan man får ut full effekt av medicinen, och under flera månader i början känner man sig så överjävligt trött.
De första 18 veckorna måste man lämna blodprov en gång i veckan för att kolla att man inte fått för lite vita blodkroppar. Efter de 18 veckorna räcker det med blodprov en gång i månaden, under resten av tiden man tar medicinen.
Vid minsta tecken på infektion, dvs feber, lite ont i halsen osv, måste man springa till läkaren för att kolla så man inte fått för lite vita blodkroppar.

Och då har jag inte ens kommit till biverkningarna än, som inte heller var direkt roliga.

Mycket vanliga (fler än 1 patient av 10):

Dåsighet, yrsel, förhöjd hjärtfrekvens, förstoppning, ökat salivflöde.

Vanliga (fler än 1 patient av 100 men färre än 1 patient av 10):
Minskat antal vita blodkroppar (granulocyter), ökat antal vita blodkroppar, viktökning, dimsyn, darrningar, stelhet, inre oro, ryckningar i armar och ben, kramper, muskel­ryckningar, EKG-förändringar, högt blodtryck, blod­trycks­fall när man reser sig hastigt, svimning, illa­mående, kräkningar, aptitlöshet, muntorrhet, urin­inkontinens, svårighet att kissa, trötthet, feber, värmekänsla, störningar i svettnings­/temperatur­regleringen.

Jag tänker inte ta skiten.


Kommentarer
Postat av: Mosterfoster

Märkligt att man kan vara både inkontinent o ha svårt att kissa?

2010-01-19 @ 16:35:46
Postat av: Irony by Linn

Hoppas allting löser sig för dig!

2010-01-19 @ 17:11:20
URL: http://linnedins.blogg.se/
Postat av: peka

Jag läste lite i min "Må Bra" tidning om nån ny antideppmedicin som skulle ha mindre biverkningar och..ja jag läste inte så noga. Kanske värt att kolla upp? Om du nu själv känner att du behöer medicin. Måste kolla noggrannare vad det var för nån. Den medicinen dom vill att du ska ta verkar ju helläskig :/ Jag hade inte heller tagit den, känns som att man ska må så jävla dåligt att man inte orkar nåt för att man ska våga ta den.

2010-01-19 @ 22:37:49
URL: http://pekasrosa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback