Baka kaka

Kom på att jag kan ju vara göllig och dela med mig av receptet på kakan jag bakade igår.

Den enda jag känner som inte är helt förtjust i den här kakan är Roger... och han är ju lite eljest.



Till smeten behöver du:

2 ägg
4 dl socker
3 dl mjölk
100 g smör
8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker

Till "geggan" behöver du:

200 g smält smör
3 dl havregryn
2 dl strösocker
4 tsk kanel









Och så gör du såhär
:

Sätt ugnen på 225 grader.

Vispa ägg och socker pösigt.
Häll i mjölken och sen det smälta smöret.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och rör sen ner det i smeten.

Häll smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna.
Blanda ihop geggan och bred sedan ut den på smeten.
Grädda i 10-15 minuter.
När kakan har svalnat delar du den i rutor.

Ät och njut!

Kommentarer
Postat av: Verona

Tack för tipset. Älskar verkligen alla former av kaka.

2011-04-27 @ 15:58:19
URL: http://sommar-recept.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback